Social Icons

January 29, 2010

Puasa Sunat Dalam Islam

Assalamualaikum...
Di sini badai akan menerangkan dengan lebih lanjut mengenai puasa-puasa sunat yang disyariatkan dalam Islam dan kelebihannya apabila kita semua mengamalkannya.Semoga kita bersama-sama mendapat manfaat darinya. Berikut merupakan puasa sunat yang dinyatakan dalam Al-Quran dan hadis:

Puasa Isnin dan Khamis
Saidatina Aisyah r.a, isteri Nabi Muhammad s.a.w menceritakan : "Rasulullah s.a.w selalu bersungguh- sungguh untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis." (Sahih Sunan Al- Tarmizi) Abu Hurairah meriwayatkan : Nabi Muhammad s.a.w berpuasa pada hari Isnin dan Khamis.Lalu ada yang bertanya, "Sesungguhnya engkau sentiasa berpuasa pada hari Isnin dan Khamis?
Baginda menjawab, " dibuka pintu-pintu dari syurga pada hari Isnin dan khamis lalu diampuni (dosa) setiap orang yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apapun kecuali dua orang yang saling bergaduh, dikatakan:biarkan mereka berdua sampai mereka berbaik semula.
(HR Al-Tirmizi, Ibnu Majah)

Puasa Nabi Daud
Kita semua boleh juga berpuasa selang- sehari berturut-turut dalam seminggu.
Rasulullah s.a.w bersabda : " Puasa yang paling disukai Allah S.W.T ialah puasa Nabi Daud a.s....beliau berpuasa sehari dan berbuka sehari."
(Sahih Al-Bukhari)

Puasa 3 hari dalam sebulan
Berdasarkan hadis Abdullah bin Amr bahawa Rasulullah s.a.w berkata padanya:
"dan sesungguhnya cukup bagimu berpuasa tiga hari dalam setiap bulan, kerana sesungguhnya bagimu pada setiap kebaikan mendapat sepuluh kali semisalnya, maka itu sama dengan berpuasa setahun penuh".
Juga diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah r.a bahawa beliau ditanya oleh Mu'adzah Al-Adawiyyah: "Apakah Rasulullah sentiasa berpuasa 3 hari dalam sebulan? Maka beliau menjawab, "Ya". Lalu ditanya lagi,"Pada hari yang mana dalam bulan tersebut? ". Aisyah menjawab, " beliau tidak kisah dihari yang mana dari bulan tersebut ia berpuasa." (HR Muslim)
Namun jika kita ingin mengamalkan yang lebih utama lagi, kita dianjurkan untuk berpuasa pada pertengahan bulan hijriyyah, 13,14 dan 15.Berdasarkan hadis daripada Abu Dzar r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
" Wahai Abu Dzar jika engkau mahu berpuasa 3 hari dalam sebulan maka berpuasalah pada 13,14 dan 15 hari bulan. "

Puasa 1-9 Zulhijjah (9 Zulhijjah- Hari Arafah)
Berdasarkan hadis dari Abu Qatadah r.a bahawa Rasulullah s.a.w ditanya tentang puasa pada Hari Arafah, Baginda menjawab, "Menghapus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang."
Namun begitu bagi jemaah haji yang sedang wukuf di Padang Arafah tidak dianjurkan berpuasa pada hari itu.

Puasa dalam bulan Muharram khususnya 10 Muharram (Hari Asyura)
Bulan Muharram merupakan bulan yang digalakkan untuk memperbanyak puasa padanya.Hadis Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.aw. bersabda,
"puasa yang paling afdhal setelah bulan Ramadhan adalah bulah Allah, Muharram...dan solat yang paling afdhal setelah solat wajib adalah solat malam." Diantara hari- hari dalam bulan tersebut, kita semua lebih digalakkan untuk berpuasa pada 10 Muharram kerana hari itu merupakan Hari Asyura.
Hadis dari Saidatina Aisyah r.a, " Adalah Rasulullah s.a.w memerintahkan (perintah yang mewajibkan) puasa pada Hari Asyura. Maka apabila telah diwajibkan berpuasa pada bulan Ramadhan, maka siapa yang ingin berpuasa pada Hari Asyura maka silakan dan siapa yang ingin berbuka juga dibolehkan".Riwayat Muslim dari hadis Abu Qatadah juga menyatakan apabila Rasulullah ditanya tentang puasa Asyura, Baginda berkata, "menghapus dosa setahun yang lalu."

Puasa sunat di bulan Rejab dan Syaaban
Hadis riwayat daripada Saidatina Aisyah r.a juga menyatakan,
"Aku tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w menyempurnakan puasa sebulan penuh kecuali Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat beliau berpuasa yang lebih banyak daripada bulan Syaaban".
Namun kita tidak dibolehkan untuk berpuasa pada hari-hari terakhir bulan Syaaban iaitu 2 atau 3 hari sebelum Ramadhan.Kecuali bagi mereka yang selalu berpuasa pada hari Isnin dan Khamis, lalu hari-hari akhir itu bertepatan dengan hari Isnin atau Khamis dibolehkan.
Rasulullah s.a.w bersabda, "Janganlah kalian mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari dan dua hari, kecuali sesorang yang biasa berpuasa pada hari itu maka boleh baginya berpuasa." (HR Muslim)
Bagi bulan Rejab, bulan ini termasuk dalam bulan Haram yang disebut oleh Allah S.W.T dalam Surah At-Taubah: 36 iaitu, Rejab, Zulqaedah Zulhijjah dan Muharram...Inilah bulan yang mempunyai fadhilat.

Puasa 6 hari dalam bulan Syawal
Dari Abu Ayyub r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Siapa yang berpuasa Ramadhan dan melanjutkannya dengan 6 hari dalam bulan Syawal, maka itulah puasa seumur hidup". (HR Muslim)
Sebelum itu, kita perlu pastikan puasa wajib Ramadhan kita sudah lengkap.Jika kita tertinggal beberapa hari puasa wajib dalam bulan Ramadhan,kita harus mengqadha'nya terlebih dahulu dan kemudiannya barulah kita boleh mengerjakan puasa sunat dalam bulan Syawal.Ianya akan menjadi lebih afdhal kerana kita mendahulukan yang wajib dan barulah yang sunat.Terdapat juga sesetengah pendapat yang mengatakan kita boleh meniatkan keduanya sekali dalam satu puasa.Namun, adalah lebih baik jika kita mengasingkannya kerana ini akan memperbanyakkan lagi amalan kita kepada Allah S.W.T. :)
Nabi Muhammad s.a.w juga bersabda,"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun".(Hadis Al-Tirmizi,An-Nasaie, Ibnu Majah)
Imam At-Thabrani juga ada mengeluarkan dalam susunan hadisnya, "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal, keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya."

Diharapkan agar kita semua lebih memahami dan tidak keliru mengenai puasa-puasa sunat dalam Islam. Kita boleh mengerjakannya tanpa rasa ragu-ragu.Semoga iman kita semua lebih meningkat dan bertambah baik apabila kita mengerjakan ibadat puasa sunat ini sebagai pelengkap amalan kita.InsyaAllah.
:)




1 coretan hati:

Anonymous said...

Selain menghayati peristiwa Karbala, umat Islam turut dianjurkan berpuasa sunat. Bahkan, umat Islam turut digalakkan berpuasa pada hari kesembilan untuk membezakan mereka dengan puasa Yahudi. Ini adalah berdasarkan hadith sohih berikut:

لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع ، قال ابن عباس رضي الله عنهما: يعني مع العاشر

Sekiranya aku hidup lagi pada tahun hadapan, nescaya aku akan berpuasa pada hari kesembilan. Berkata Ibn Abbas yang dimaksudkan dengan hari kesembilan itu ialah sembilan Muharram bersama dengan hari Ashura.

Orang Yahudi turut merayakan hari Asyura sebagai memperingati peristiwa nabi Musa dan bani Isral diselamatkan Allah daripada kezaliman Firaun. Untuk membezakan kita dengan mereka, maka dianjurkan puasa tambahan sehari sebelumnya, bahkan ada para ulamak yang turut menganjurkan puasa sehari selepasnya.