Social Icons

March 8, 2011

KENAPA KITA KECEWA?

Kadang-kadang kita kecewa disebabkan tidak mendapat apa yang kita inginkan. Kita seringkali menyesal pabila apa yang kita usahakan tapi tidak menjadi seperti yang diimpikan. Contonhya seperti peperiksaan atau apa yang kita lalui sekarang adalah Trial SPM. Kita tidak tahu apa resultnya hasil usaha kita jadi kita sentiasa berdoa dan bertawakal supaya apa yang kita impikan akan menjadi kenyataan. Tapi pabila kita mendapat result bererapa subjek kita sudah berasa kecewa. Sebab teruk atau tak sangka kita akan dapat markah serendah itu. Lalu, kita pun rasa down dan mulalah memikirkan apa yang akan terjadi.



"Asal teruk sangat result aku? Aku dah cuba wat yang terbaik dah tapi asal result camni gak?" Kadangkala itulah yang meniti di bibir kita. "Camne ni? Risau la. Kalau addmath dah teruk camni apatah lagi subjek lain."

Sebenarnya perlu risau tu supaya kita tidak merasa kita sudah cukup hebat dan tidak perlu berusaha lagi. Tapi pada hakikatnya kita tidak perlu berasa kecewa atau menyesal dengan apa yang kita dapat kerana kita sudah pun memberikan yang terbaik dan kita sendiri yang telah memilih untuk berusaha sehingga ke tahap itu. Tapi tipula kalau kita langsung tidak rasa menyesal dengan result yang teruk. Namun, harus diingat bahawa jangan terlalu memikirkan sangat masa hadapan yang belum pasti atau apa yang akan berlaku selepas ini kerana kita sendiri tidak tahu apa yang akan berlaku.
Dr Abdullah Al-Qarni penulis buku best seller 'LA TAHZAN' ada menyebut di dalam bukunya bahawa jangan kita terlau memikirkan sangat tentang masa hadapan kerana ianya adalah satu perkara ghaib dan perkara ghaib hanya diketahui oleh Allah swt. Kita sememangnya boleh merancang dan bermimpi apa yang kita mahukan pada masa hadapan tetapi kita tidak boleh risau atau memikirkan apa yang akan berlaku pada masa hadapan kerana kita memang tak akan tahu apa yang akan berlaku. Segalanya adalah urusan Allah swt dan kita memang tak layak nak campur tangan dalam urusan Nya.
Jadi apa yang kita perlu lakukan adalah terima seadanya dan teruskan perjalanan kita kerana kita yang mengawal masa sekarang. Ada satu kata-kata hikmat yang sesuai.

"I never look back. I have no regrets. 'Cause time doesn't wait for me. I choose to go my own way." Jadikan itu sebagai satu pengajaran dan kita teruskan melangkah kehadapan.

Ada 1 tips apabila kita berhadapan dengan keadaan sedemikian. 1- sebutlah "La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'azim" (lupa la pulak makna nyer) dan bertwakal kepada Allah. 2-Banyakkan beristighfar memohon keampunan kepada Allah swt kerana ia akan meluaskan rezeki kita.

Kenapa kita perlu beristighfar unutk meluaskan rezeki? Pada zaman Rasulullah saw terdapat seorang sahabat yang bertemu Rasulullah untuk memohon nasihat.

" Ya Rasulullah. Berikan aku satu ayat atau doa yang mampu lariskan perniagaan aku. Aku sudah lama berniaga tapi masih lagi tak kaya." Lalui Rasullauh pun menjawab banyakkan beristighfar. Ada satu keadaan lagi seorang sahabat berjumpa rasulullah tanya apa yang patut dia buat untuk dapat anak kerana sudah berkahwin bertahun tapimasih belum ada anak. Nabi pun bagi jawapan yang sama.

Agak-agak kenapa nabi bagi jawapan begitu. Sebab manusia ni sifatnya sentiasa melakukan kesilapan dan dosa. Jadi antara kita sedar atau tidak kita sentiasa melakukan dosa. Orang berimanyang berdosa ni pada hakikatnya Allah akan menyempitkan pintu rezekinya. Semakin banyak dosa kita semakin sempit rezeki kita. Sebab itu kita perlu beristighfar memohon keampunan Allah supaya pintu rezeki kita menjadi luas.



Jadi kalau kita rasa frust dengan result exam kita banyakkan la istighfar sebab mungkin apa yang kita dapat tu adalah hsil usaha kita sama ada baik atau buruk. Apatah lagi dalam bulan Ramadan, banyakkan la beristighfar. Semoga kita mendapat pengampuanan daripada Nya.

0 coretan hati: