Social Icons

January 20, 2010

Sakaratul Maut Para Salaf

Salam alaik!
Pada artikel yg lalu, badai ada menceritakan tanda-tanda kematian
Adakah kita sebenarnya telah bersedia untuk m'hadapi sakaratul maut?
Sakaratul maut adalah perkara yang paling ditakuti oleh setiap insan di muka bumi ini.
Perasaan takut para nabi dan wali terhadap kematian sangatlah besar.Sampai-sampai Nabi Isa a.s berkata "Wahai segenap kaum Hawariyyin, berdoalah kepada Allah agar Dia meringankan sakaratul maut bagiku! Kerana aku benar- benar takut pada kematian, sampai- sampai rasa takutku terhadap kematian itu bisa menyebabkanku mati." Begitu sekali takutnya para nabi dan wali terhadap kematian.Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita tidak takut akan kematian sehingga kita masih leka dan lalai dalam mengerjakan perintah Allah S.W.T
Minta sangat dijauhkan. Kita tidak tahu bila Malaikat Izrail mula datang memanggil kita. Jadi marilah kita bersama- sama membuat persediaan yang rapi untuk menghadapi hari itu.Kali ini, badai ingin memberitahu bagaimana keadaan para nabi dan wali ketika sakaratul maut. Moga-moga kita memperoleh pengajaran darinya. :)

Abu Bakar As-Siddiq
Saat Abu Bakar menjelang wafat, Aisyah berkata:
"Demi umurmu! Kekayaan tak akan lagi berguna kalau nyawa sudah di kerongkong dan dada sudah terasa sesak"
Maka Abu Bakar berkata, " Jangan berkata seperti itu namun katakan:
" Dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya.Itulah yang kamu selalu lari darinya (Surah Qaf: 19) Kerana ayat itulah Abu Bakar mengatakan hal tersebut.

Umar bin Khatab
Menjelang wafat, Umar berkata, "Sungguh celaka diriku dan ibuku jika Allah tidak merahmatiku."

Othman bin Affan
Ketika beberapa sahabat masuk menemui Othman yang tengah menghadapi ajai, beliau mengatakan: " Saya melihat mati tidak membuat orang sedih jadi kekal dan tidak membiarkan kaum Ad menjadi penguasa bumi dan tempat- tempat tinggi. Penghuni benteng hidup dalam benteng yang tertutup.Sementara kematian datang dari puncak gunung yang tinggi."

Ali bin Abi Talib
Ketika Ali terluka, beliau berkata kepada dirinya sendiri: " Kencangkan dadamu untuk menghadapi maut! Kerana sekarang mati akan datang mendatangimu. Jangan takut pada kematian kalau ia sudah datang! "

Mu'adz bin Jabal
Menjelang wafat, Mu'adz berkata, " Aku berlindung kepada Allah dari malam yang berakhir di neraka. Selamat datang kematian pengunjung kekasihnya, datang pada orang yang miskin. Ya Allah, aku selalu berharap kepada-Mu! Ya Allah, Engkau aku tak cinta dunia dan hidup lama di dalamnya dengan mengisinya hanya sekadar untuk membuat sungai dan menanam pohon! Akan tetapi, aku cinta dunia dan ingin hidup lama di dalalmnya untuk berpuasa, solat Tahajud dan duduk bersama ulama' di majlis taklim.

Abu Darda'
Ketika akan wafat, Abu Darda' berkata, "Ke mana orang yang yang beramal untuk menghadapi kematian? Ke mana orang yang bermal untuk mengahdapi kematian?" Lantas, Abu Darda' menangis. Isterinya pun bertanya, "Mengapa engkau menangis, padahal engkau telah menemani Rasulullah s.a.w? Abu Darda' menjawab, "Bagaiman aku tidak menangis sedangkan aku tidak tahu apa yang akan terjadi kepadaku akibat dosa-dosaku"

Abu Hurairah
Menjelang ajal, Abu Hurairah menangis .Kemudian, ada yang bertanya, "Mengapa anda menangis?" " jauhnya perjalanan, sedikitnya bekal, dan terminal yang berakhir , syurga atau neraka," jawab Abu Hurairah.

Salman Al-Farisi
Ketika Salman akan wafat, beliau memanggil isterinya," Kemarilah, ambillah barang yang kau simpan!" Lalu, isterinya datang membawa barang itu , sebuah kantung berisi minyak wangi. Salman mengatakan, "Ambilkan bekas dan isilah dengan air!" Kemudian Salman mencampurkan minyak wangi itu dengan air, lalu berkata kepada isterinya,"Percikkan air wangi itu di badanku! Keranaa sekarang, di sini ada makhluk Allah yang sedang mencium bau wangi dan tidak makan makanan manusia."Keluarlah dari sini dan tutuplah pintu!" Isterinya pun keluar.Sejenak kemudian, isterinya kembali masuk, dan Salman telah wafat, semoga beliau diredhai Allah.

Harun Al-Rasyid
Dikisahkan, Harun Al- Rayid mengambil kafannya sendiri saat menjelang wafat. Beliau memandang kain itu dan membaca ayat: "Hartaku sekali-kali tidak memberi manfaat kepadaku.Telah hilang kekuasaanku dariku"
( Surah Al- Haqqah: 28-29)

Ibrahim An-Nakha'i
Menjelang wafat,Ibrahim menangis.Dia ditanya, "Mengapa anda menangis?" Ibrahim menjawab, "Kerana saya sedang menunggu utusan Allah yang akan memberitahuku, aku masuk syurga atau neraka?"

Amir bin Abdul Qais
Menjelang wafat, Amir menangis.Amir ditanya " Mengapa anda menangis?"
"Aku tidak menangis kerana takut mati atau masih ingin hidup lagi di dunia.Namun aku menangis kerana pernah meninggalkan puasa sunat pada musim panas dan solat sunat malam hari pada musim dingin beberapa kali."

Muhammad bin Munkadir
Ibnul Munkadir menangis saat menjelang wafat, beliau ditanya, "Mengapa anda menangis?"
"Demi Allah aku menangis bukan kerana dosa yang pernah aku sengaja aku lakukan.Akan tetapi aku menangis kerana takut pernah berbuat sesuatu yang kuanggap kecil, namun besar disisi Allah S.W.T."

Begitulah beberapa contoh keadaan para salaf saat sakaratul maut.Mereka begitu menghormati sakaratul maut dan sabar menghadapinya. Semoga kita mengambil iktibar dan contoh berdasarkan kisah tadi. Terdapat para nabi dan wali yang tidak berapa takut untuk menghadapi kematian tetapi takut akan kemungkinan amalan mereka tidak mencukupi untuk dijadikan bekalan pada Hari Akhirat kelak.Jadi, sudah cukupkah amalan kita semua untuk menghadapi alam Akhirat?
Renung-renunglah kembali akan semua perbuatan kita selama ini.Adakah kita telah menjadi hamba Allah yang sejati atau tidak? Diharapkan kita semua mempunyai bekalan yang cukup untuk hidup bahagia di alam selepas ini dan dipermudahkan sakaratul maut kita.Sentiasalah ingat akan kematian kerana dengan mengingatinya iman kita akan lebih meningkat. Kita berdoa juga agar ditempatkan bersama-sama para muslimin dan muslimat yang beriman kelak. Aminn... :)



1 coretan hati:

nurul said...

Syukran kerana berkongsi disini.. sebak dihati teringatkan dosa-dosa, Amalan pula bagaikan setitik air dari lautan..