Social Icons

April 28, 2010

Rasulullah dan Anak Yatim

Diceritakan oleh Anas bin Malik r.a. :
Pada suatu hari raya, Rasulullah s.a.w keluar menuju ke masjid. Di pertengahan jalan, baginda bertemu dengan sekumpulan kanak-kanak yg sdg b'main. Di antara kanak-kanak t'sebut, terdapat seorang darinya yg kelihatan sedih, lalu baginda bertanya:

"Hai anak, mengapa kamu bersedih, enggan ikut bermain bersama kawan-kawanmu?"
Kanak-kanak t'sebut tidak tahu bahawa dia sedang berdepan dengan Rasulullah. Lali dgn linangan air mata dia pun m'jawab : " Wahai pakcik, ayah saya telah gugur dalam peperangan membela Rasulullah. Sekarang ibu saya b'kahwin lain. Suaminya telah mengusir saya sedangkan harta kekayaan saya warisan dari ayah telah habis dimakan oleh ibu. Kini saya tidak mempunyai makanan, minuman, pakaian dan rumah. Oleh kerana itu sy menangis krn menyesali nasib yg menimpa diri saya,".

Mendengar jwpn si anak kecil, hati baginda m'jadi hiba lalu baginda b'kata: "Wahai anak kecil, sudikan jika aku m'jadi bapamu, Aisyah ibumu, Ali m'jadi bapa saudaramu, Hasan dan Husin menjadi saudaramu dan Fatimah saudara perempuanmu?"
Kanak-kanak itu t'peranjat m'dgr jwpn t'sebut, lalu dia sedar bahawa dia sdg berdepan dgn Rasulullah s.a.w. Dengan gembira dia pun b'kata : "Mengapa tidak ya Rasulullah?"

Sejak itu m'jadi tanggungjawab Rasulullah mengasuhnya sebagaimana baginda mengasuh keluarga baginda sendiri, memberikannya pakaian, makanan dan semua keperluannya dgn baik. Kanak- kanak tersebut tidak lagi bersedih krn sentiasa m'dapat kasih sayang daripada Rasulullah s.a.w, kekasih Allah S.W.T :)

Wahai muslimin dan muslimat sekalian, betapa besar budi baginda yg telah m'beri contoh kpd umatnya sebagaimana seharusnya b'buat baik t'hadap anak-anak yatim. Padahal tugas seorang Nabi bukanlah kecil.Baginda perlu berdakwah setiap saat utk menyampaikan ajaran-ajaranNya.Marilah kita bersama-sama mengambil kebesaran akhlak Rasulullah s.a.w sebagai teladan yg patut dicontohi. Betapa mulianya orang yang berbuat baik terhadap anak-anak yatim. :)

0 coretan hati: