Social Icons

November 27, 2010

Anak kecil yang takut api neraka



Dalam sebuah riwayat menyatakan bahawa ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai, sedang dia berjalan-jalan dia terpandang seorang anak kecil sedang megambil wuduk sambil menangis. Apabila orang tua itu melihat anak kecil itu menangis maka dia pun berkata, " Wahai anak kecil, kenapa kamu menangis? "

Maka berkata anak kecil itu, " Wahai pakcik, saya telah membaca ayat Al-Quran sehingga sampai kepada ayat yang berbunyi 'Yaa aayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum' yang bermaksud, 'wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu....' Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dalam neraka. " Berkata orang tua itu, " Wahai anak, janganlah kamu takut..Sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalam neraka."

Berkata anak kecil itu, " Wahai pakcik, pakcik adalah orang yang berakal, tidaklah pakcik lihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama sekali mereka akan meletakkan ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka meletakkan kayu besar. Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakar orang dewasa."

Berkata orang tua itu sambil menangis, " Sesungguhnya anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa maka bagaimanakah keadaan kami nanti? "

0 coretan hati: